Den nya epidemin...

Liksom alla andra har jag bränt mig, trots spf 10! Antar att jag var så desperat efter en solbränna att jag "glömde bort" att smörja in mig ordentligt och flera gånger. Nu efteråt ångrar jag det djupt!
   Jag om någon vet hur mycket skada det gör på huden. Min hud är skadad. En solbrännsskada räknad som en brännskada klass ett. I klass två har vätskeblåsor bildats och öppna sår finns! Nu vet jag inte så mycket om alla klasserna, men lite kort om det. UVA-strålarna (de som tränger ner djupast och bildar rynkor) kan man säga att de gör dig brun. UVB-strålarna (de som inte kommer ner så långt, men skadar huden mest) är de som bränner dig, och gör huden röd.
   Helt ärligt vet jag inte om min spf innehåller skydd mot UVB, men jag vet att den har mot UVA. Måste jag kolla upp, för det kan vara därför. Det är superviktigt att ha både mot UVA och UVB!!
   Här är min rygg precis när jag märkte att jag bränt mig. Sen på kvällen blev det bara värre och änny rödare. Har inte kunnat sova på två nätter, det gör så jäkla ont!



Har smort in mig med AfterSun, men det hjälper inte så mycket som man vill... Är också så fiffig att min innehåller naturliga extrakt av morotsolja, vilket hjälper bränd hud att bli brun och hålla färgen längre!






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0