Rakning

Man bör raka sig ordentligt! På vissa kan det vara snyggt med stubb. Men för min del ska ansiktsbehåring inte finnas. Jag gillar inte att använda ordet skägg. Så jag säger ansiktsbehåring istället!
   När man rakar sig ska man vara så skonsam som möjligt. För var gång man rakar sig, förstör man huden, mer eller mindre. Det är så att man skär bort det yttersta hudlagret och/eller döda hudceller. Därför ska man vara försiktig och irritera så lite som möjligt. Det är också därför män har 20% tjockare hud än kvinnor.
   Använd rakskum/gelé!! Det får rakhyveln att glida bättre och man skyddar huden bra då.



Jag använder Gillette Rakgel och Gillette Fusion Phenom rakhyvel.
   Det som är bra med denna rakhyveln är att det finns 5+1 skärblad. Fem på framsidan och ett precisions-blad på baksidan. Den visar också när man bör byta rakhuvudet.



Det gröna (som börjar bli vitt) visar när man ska byta. När det blivit vitt ska man byta rakhuvudet.

Och om jag inte rakar mig med hyvel (vilket jag oftast inte gör) så rakar jag mig med en rakapparat från Remington som jag köpte i Ullared.



Det går att ha 7 olika funktioner. Olika huvud, olika möjligheter. Den ger helt slät hud utan att förstöra huden, som man gör med hyvel. Och jag tycker att resultatet håller längre.

Raka försiktigt!


Kommentarer
Peter

Vad fick du betala för rakapparaten? Är den bra? Är själv på jakt efter ett alternativ till rakhyvlarna, känns som att man ibland har lite för bråttom för att få till ett bra (och säkert) resultat med manuell hyvel. Kan tipsa om att köpa rakblad till hyvlarna på Internet, typ http://www.timetoshave.se/rakblad/gillette-fusion-8-rakblad , sjukt prisvärt!

Tack för en bra blogg! :D

Svar: Tror den kostade runt 1000-lappen, men den har varit värd varenda krona och varit mycket billigare och bättre i längden! Både min hud och rakning blev bättre, och jag slapp dessutom byta blad varenda vecka (dom är ju riktigt dyra). Har haft den i 1,5 år nu och känner att jag skulle behöva byta rakhuvudet. Så 1000kr på 1,5 år är sjukt billigt! :)
André Olsson

2013-04-20 @ 18:38:57
URL: http://www.timetoshave.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0