Några tips inför skolstarten

Att börja skolan nu kan kännas lite jobbigt, precis som alla andra år också såklart. Men det är ju särskilt jobbigt om man ska börja högstadiet eller gymnasiet, för då blir det mycket förändringar.

Jag minns faktiskt exakt hur det var dagen jag skulle börja 7:an och hur jobbigt jag hade det första veckan under gymnasiet.

Man är mer eller mindre nervös, jag skulle nog kalla mig själv ett nervvrak faktiskt! ;) Det jag kan tipsa om är att vara er själv! Prata inte med någon om ni inte vill. Ibland kan det vara skönt att först se hur de andra är och lära känna omgivningen runt om kring sig. Försök att inte sticka ut för mycket i början med konstigt smink eller konstigt hår eller konstiga kläder. Med detta menar jag att ni behöver inte överdriva! Man vill inte bli ihågkommen som "han eller hon med dom konstiga kläderna" till exempel.

Är du nervös eller har svårigheter med vad som helst, till exempel att prata inför klassen, skriva på tavlan eller vad det än är; berätta det för dina lärare så fort som möjligt! Det kommer underlätta för dig väldigt mycket!!

Försök ta det mesta med en nypa salt i början. Och du behöver inte oroa dig! Tiden löser det mesta, annars brukar man alltid ha någon att prata med som kan stötta.

Kramar!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0