Slutprov

I fredags hade vi 3:or en så kallad certifiering, vilket består av ett teoretiskt prov och två praktiska prov. Syftet med detta prov är att man får möjlighet att ansöka om medlemskap hos branschorganisationen SEYF (Svenska estetikers yrkesförbund). När man är medlem hos SEYF är man en så kallad certifierad makeupartist (i mitt fall) (hos SEYF kan man även bli certifierad inom andra yrke).

Detta prov gör man på en SEYF-godkänd skola och/eller hos en SEYF-godkänd lärare. De går efter en hel del kriterier som måste uppfyllas, en stor del är att man ska hålla en väldigt hög hygien. Uppfyller man kraven i det praktiska och klarar det teoretiska så kan man då ansöka sig som medlem.

Tanken med att vara certifierad är att man kan bevisa att man uppfyller höga krav inom branschen vilket gör det lättare för en att få jobb. Det är en lättare variant av ett gesällbrev med andra ord.

Kan även säga att jag har blivit godkänd, så jag är väldigt glad! Grattis till mig! Det fanns även ett reportage i Ystads Allehanda där jag var med och blev intervjuad. Fanns i tidningen lördagen den 18 maj.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0