Välkommen solsken!

Först och främst vill jag be om ursäkt för den grymt dåliga uppdatering på den senaste tiden. Men vårt internet har strulat lite, så jag har inte haft möjlighet att blogga. Har varit ute i solen mycket också..
  
Om solen!
Nu när solen är framme är det viktigt att skydda huden. Solen biter mycket mer än man tror, redan nu! Själv har jag använt mig av SPF 20 och 15 denna vecka. Ändå har jag bränt mig på näsan och kindbenen. Det är många som tror att man inte blir brun om man har SPF, men det blir man! Melaninet i huden som gör dig brun, tar tid på sig för att bygga upp ditt eget solskydd. SPF skyddar dig mot att inte bränna dig och få rynkor i förtid. Men när du väl bränner dig, förstörs huden och måste bilda ny hud, vilket gör processen mycket långsammare. Så använd solskydd! Din hud kommer tacka dig för det!







Här såg ni tre ordigerade bilder på mig, och man kan se ganska tydligt var solen har tagit. Solexponering hjälper till att bli av med finnar och pormaskar. Men bli inte för glada. Solen hjälper bara till en viss del. När man väl har solat för mycket börjar huden bli fetare för att den blir uttorkad, och då får man fler finnar. Så var noga med att smörja in huden ofta. Solkyddskrämer är ofta ganska feta vilket gör att din hud inte torkar ut. UVA-strålarna är de som gör dig brun, det som stimulerar melaninet. UVB-strålarna är de strålar som bränner dig och gör huden röd. Så var noga med att hitta med solkräm med både UVA och UVB-skydd. Strålarna bryter ner elastin och kollagen i din hud, vilket gör huden slappare. Därför får man rynkor om man inte använder solskydd.

Ja, nu har ni fått veta lite om solen och dess verkan på din hud. Mitt bästa tips: Använd solskydd! Nyckeln till fin hud är att förebygga, inte reparera.


Kommentarer
Marie

Då har du blivit solbränd och härlig nu då?

Själv låg jag ute en stund i fatboyen idag. Don efter person vet du!!

2011-04-24 @ 19:44:55


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0