Hudvård del 1: Ansiktet!

Nu börjar del 1 i min hudvårdslära. Del 2 kommer handla om kroppen.

Om Hudtyperna

Torr hud

När man har en torr hud innebär det oftast en stram, flagnig hy med relativt små porer. Man får inte finnar så ofta, men pormaskar förekommer självklart. När man har en torr hy, är det lätt att den blir lite slappare snabbare än vad en normal-fet hud har. Alltså åldras torr hy lite snabbare p.g.a yttre påverkan, till exempel vädret.
För att åtgärda en torr hy rekommenderas en peeling och en väldigt bra, återfuktande ansiktskräm anpassad för torr hy! Två bra exempel på ansiktskrämer för torr hy är Optimals Hydra Energy Cream och Cliniderm Barrier Repair.

Normal/Blandhy

Den normala hudtypen är tyvärr inte så vanlig i dagens nuläge. Detta beror på stress, hormoner, miljön och en andra massa olika faktorer. En Normal/blandhy innebär att man har en normal hud (alltså vaken torr eller fet hud) vid kindpartiet, medan man är lite fetare i T-zonen (haka, näsa panna). Denna hudtyp är den vanligaste i världen, medan torr hy är vanligast i Sverige. Mycket beror på vädret. Bra produkter för en Normal/Blandhy är från ACO, särskilt Aco Day cream och Night Cream!

Fet/Acne hud

Jag antar att detta är en av de svåraste hudtyperna! En fet hy innebär att man ofta är blank i ansiktet och har relativt stora porer. Huden producerar alldeles för mycket talg, vilket måste balanseras. I många fall är detta orsakat av hormoner, inte av dålig hygien! Bra produkter för denna hudtyp är PureActive från Bioline.



Myt och Sanning om finnar och pormaskar!

Myt: Du får finnar av choklad
Myt: Att sola hjälper mot finnar (till en viss del hjälper det, men inte så mycket som det påstås)
Myt: Du får finnar av fettrik mat
Myt: Finnar drabbar endast tonåringar
Myt: Det finns botemedel mot finnar

Sanning: Finnar smittar inte
Sanning: Finnar och Akne kräver behandling mot dem!

Rent sammanfattat finns det fler myter!!


En fråga som många ställer sig: Ska jag klämma eller inte klämma!?

- Helst bör man undvika att klämma på finnar och pormaskar. Jag har själv testat nu i fyra veckor att vara utan smink, och att låta bli tryckandet. Av egen erfarenhet så blir huden bättre av att inte klämma. Se nu vad jag skrev: klämma. Det är okej att tömma sina porer från sebumet (talget) med inte trycka och klämma. Nu undrar ni säkert vad jag menar med att tömma porerna.
   Jo, detta innebär att man tömmer talget från porerna utan att skada huden, som man gör när man klämmer. Var nu noga att förstå och ta in detta i huvudet: Man ska bara tömma det överflödiga talget! Det tog ett tag för mig att förstå detta, men det har verkligen gått in nu! Förut tömde jag ALLT talg. Och då blev det bara mer och mer talg! Huden måste ha talg för att huden ska fungera. Om man tar bort allt det, är det självklart att huden producerar nytt talg!
   Hur gör man  då? - Koka upp vatten i en kastrull. Låt det svalna en minut, sedan ska du ha huvudet över kastrullen då ånga tränger in i huden och öppnar porerna. Detta är en väldigt viktig del av portömningen! Låt ångan tränga in i minst 5 minuter! När du ska tömma porerna krävs ca 4 bomullspads. Du ska tömma porerna med dessa. Padsen hjälper dig att undvika att smuts kommer ner i porerna. Detta är det största felet alla gör!

Jag tänkte visa med en bild på ett ungefär hur man gör!



Detta är en bild av mig idag, när jag själv genomgick denna lilla procedur. Det gäller att vara riktigt försiktig när man tömmer porerna. Nyckeln till fin hud är att tömma skonsamt. Idag lyckades jag verkligen med det! Det tar tid och övning, tro mig! Efter tömningen, peela ansiktet, applicera en ansiktsmask efter hudtyp. Avsluta med ansiktskräm efter hudtyp.
   När jag gör min ansiktbehandling (som är på söndagar) brukar jag även plocka ögonbrynen till exempel. Under veckan rengör jag mitt ansikte som vanligt. På onsdagar peelar jag mig också, då jag har en torr hudtyp och följer min hudterapeuts rekommendationer för min hud.


Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag mer bör skriva om. Detta är liksom grunden till fin hy. Kom gärna med förslag, för jag skriver gärna om något mer om ni vill det. Ställ frågor, så svarar jag så gott jag kan! :)

Jag hoppas verkligen att ni gillade detta inlägget! Jag har lagt ner ganska mycket tid och energi på det.
   Ha det bäst! :D


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0