Humör-ändrande dofter

Dofter är något som jag på den senaste tiden har börjat se något mer i än bara vad det luktar.

Tänk er en doft som luktar äpple. Den luktar väldigt fräscht. Vanilj luktar väldigt sött och härligt. Apelsin kan kännas lite varmt och mystiskt.

Dofter är även något som vi kan attraheras av utan att vi själva vet det. Vi alla har så kallade feromoner som är "vår egen doft". En doft på mig kan lukta helt olika på dig och mig, även om det är samma doft.

Jag och en kompis testade lady gaga Fame, och den luktade mer av det söta i parfymen på mig, och mer av det blommiga på henne. Konstigt kanske?

Och nu till saken: lavendel till exempel är lugnande som de flesta vet kanske. Man kan till exempel köpa lite potpurri (finns på Ikea bland annat) och placera ut i rum för att ge en svag doft som har effekt på dig utan att du vet det. Du kan även lägga lite potpurri i din garderob för att få kläderna att lukta lite gott också ;) Jag har lagt lite potpurri bredvid sängen, så att jag kanske kan sova lite bättre. Får helt enkelt se om det hjälper, hur som helst luktar det underbart iallafall!




Kommentarer
Kirsten

Hej. Är nybörjare när det gäller smink. Vilka penslar kan man börja köpa? Använder mineralfoundation(tikei) så har en kabukiborste. Men vilka mer penslar kan man införskaffa? Tacksam för svar.

Svar: En ögonskuggspensel och en snedskuren pensel har man alltid bra använding av! Tikei har några som är billiga och som du kan börja testa och öva med :)
André Olsson

2012-11-18 @ 21:54:28
Kirsten

Hej. Har du tips på något ljust solpuder? har använt jättemånga olika men blir bara orange i ansiktet. =(

Svar: Testa isadoras matta solpuder i nr 48, det viktigaste är att man inte tar för mycket direkt, utan bygger upp i flera lager istället för bästa resultat :)
André Olsson

2012-11-18 @ 21:56:06
Kirsten

Blir jätteorange av isadoras bronzing. =( Tips på någon annan ljus solpuder?

Svar: Tror att Too Faced Chocolate Soleil Milk Chocolate skulle passa isåfall :) Leta upp den och testa i butik :)
André Olsson

2012-11-18 @ 23:22:34
Kirsten

Hej. Kan du tipsa om någon bra budgetmascara? Förresten tycker du inte max factors mascaror luktar äckligt?

Svar: Har dålig koll på mascaror tyvärr :( Men två jag vet är bra är Maxfactor false lash effect (har aldrig känt av nån doft). Peggy Sage Definicils är också riktigt bra! Finns i butik i malmö eller på bonvisage.se
André Olsson

2012-11-21 @ 21:00:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0